טבלת שעות שינה

גיל התינוק

שעות שינה ביממה

פירוט

0-3 חודשים 16-18 התינוק מבלה את רוב יומו בשינה. בהתחלה אינו מבחין בין יום ללילה בחודש הראשון.
6-3 חודשים 15-17 מרבית שעות השינה יתרכזו בלילה והתנומות יתחילו להיות קבועות.
6-12 חודשים 14-15 סדר יום קבוע עם שנת בוקר, שנת צהריים ותנומת אחר הצהריים קצרה שנוותר עליה לקראת גיל 8-10 חודשים
12-18 חודשים 14 התנומות מצטמצמות לשנת בוקר צהריים ורוב השינה נעשית בלילה. התינוק יוותר על שנת הבוקר החל מגיל שנה לעיתים עוד קודם
18-24 חודשים 13-14 שנת צהריים של שעתיים ושנת לילה
24-36 חודשים 12-13 שנת הצהריים לעיתים מתקצרת לקראת גיל שנתיים וחצי
36-48 חודשים 11-12 לרוב שנת לילה בלבד אלא אם הילד זקוק לתנומה נוספת בצהריים

התמודדות עם שינוי שעון חורף וקיץ

איך נתמודד עם הזזת השעון?

הנה חלפה לה עוד חצי שנה ואנחנו שוב שואלים את עצמנו איך נעזור לקטנטנים להתמודד עם השינוי? נעשה זאת כמו כל שינוי שעשינו עד כה – בהדרגה ובמתן תשומת לב לצרכים. לתינוקות וילדים יש שעון ביולוגי והם אינם מבינים מהו המשמעות של החלפת שעון ולכן יש לתת לו זמן להסתנכרן.

מעבר משעון חורף לשעון קיץ

אנו מזיזים את מחוגי השעון קדימה ו"מפסידים" שעה בלילה: לכן, את שעת ההשכבה מזיזים בהדרגה בכל יום 15 דקות אחורה עד שמגיעים לשעה ה"מקורית". שעת ההשכמה תשתנה בהתאם לילד, ולכן נזכור באותו יום לשים לב לסימני העייפות אבל ננסה להשכיב מעט יותר מוקדם מהרגיל על מנת שגם השינה במהלך היום תסתדר. במידה והילד ממש לא עייף לא נעשה זאת בכדי לא לתסכל אותו. קחו בחשבון שתוך כמה ימים גם השינה ביום תסתדר.

דוגמא:

אם שעת ההשכבה היא 20:00 (שעון חורף) אז היא הופכת להיות 21:00 (שעון קיץ) ביום הראשון להשכיב 20:45 -21:00 בערך ביום השני להשכיב 20:30 -20:45 בערך וכך הלאה עד שנגיע לשעה "המקורית". במידה ואנחנו רואים כי ניתן לצמצם את הפערים בצורה יותר משמעותית לא נעשה זאת בשבוע אלא בפחות. חשוב להיות קשובים לצרכים וליכולות של ילדיכם ובמידה והם חווים קושי לא להקשות עליהם אלא לעשות זאת בהדרגתיות גדולה יותר. כמו כן, ישנה אפשרות להתחיל את ההזזה יומיים שלושה לפני הזזת השעון, להכין את הילד ובכך להקל עליו. – אם גם כך היה קושי כלשהו עם הילד, הלך לישון מאוחר מדי או לא ניתן היה למשוך אותו נעזר בהזזת השעון על מנת להסדיר לו את השינה. – מרגישים כי דרך זו פחות מתאימה לכם מוזמנים לקרוא את המאמר שלי שפורסם ב"בייבי בלוג" של שילב מעבר לשעון חורף 2014

מעבר משעון קיץ לחורף
אנו מזיזים את מחוגי השעון אחורה ו"מרווחים" שעה בלילה הראשון:
לכן, את שעת ההשכבה מזיזים בהדרגה בכל יום 15 דקות קדימה עד שמגיעים לשעה
ה"מקורית". שעת ההשכמה תשתנה בהתאם לילד, ולכן נזכור באותו יום לשים לב לסימני העייפות אבל ננסה בהדרגה למשוך אותו עוד קצת על מנת שגם השינה במהלך היום תסתדר.

דוגמא:
אם שעת ההשכבה היא 20:00 (שעון קיץ) אז היא הופכת להיות 19:00 (שעון חורף)
ביום הראשון להשכיב את 19:15 -19:00 בערך
ביום השני להשכיב ב 19:30 -19:15
וכך הלאה עד שנגיע לשעה "המקורית".

בדף הפייסבוק שלי אני מעלה מדי פעם עקרונות היכולים לסייע לשינה טובה והורות טובה. להלן כמה דוגמאות. במידה ואתם מעוניינים בעוד אתם מוזמנים לעשות לייק וליהנות מעקרונות חדשים שאני מעלה.

 

לחץ כאן לביקור בעמוד הפייסבוק שלי

מוצץ

מצד אחד מציל ומרגיע אך מצד שני עלול להפוך לתלות ופעמים רבות אנחנו מוצאים את עצמנו מתעוררים בלילה רק כדי להחזיר לתינוקנו את המוצץ לפה. איך נגרום לכך שהמוצץ ישרת אותנו ולא יקשה עלינו? לא נשתמש בו בכל פעם שהתינוק בוכה אלא נלמד אותו גם להירגע על ידי חיבוק, ליטוף ונשיקה. ברגע שהוא מסוגל מבחינה התפתחותית להחזיק חפצים נגיש לו את המוצץ ליד ונכוון את היד לפה. תחילה נתרגל זאת במהלך היום ולאחר מכן בזמן ההשכבה ואז בלילה. לאחר שנלמד אותו להכניס את המוצץ לפה נניח מספר מוצצים לידו במיטה ובזמן ההשכבה נלמד אותו לקחת את המוצץ לבדו. במידה והלמידה תעשה בצורה הדרגתית ועקבית הוא ילמד לעשות את הפעולה בעצמו ומהר מאוד יפסיק לבקש את עזרתם בלילות.

הכנה לקראת שינה עצמאית

ייצור הורמון השינה הקרוי מלטונין מופרש בצורה מוגברת בקרב תינוקות רק לקראת גיל 5-6 חודשים, ולכן לפני כן לעתים נצטרך לסייע לתינוקנו להירדם אך נשתדל לעשות זאת בצורה מינורית על ידי ליטוף, לחישה או הרדמה על הידיים ללא תנועתיות יתר וקפיצות. זאת על מנת שנכין אותו להרדמות עצמאית בגיל המתאים. ברגע שנשמר את העקביות ונרדים באותה צורה בכל יום יהיה לנו קל יותר ללמד הרדמות עצמאית בעתיד.

שינה רציפה בלילה

אל תפריעו לתינוקכם לישון! בין מחזור למחזור שינה לעיתים נשמע בכי קל,מלמול,קולות שונים ואפילו צרחה – חשוב לא לגשת מיד לתינוק כי דווקא היענות מוקדמת מדי תביא לכך שהתינוק יתעורר לגמרי, יתרגש מכך שבאתם לבקר אותו באמצע הלילה ואז יהיה קשה להרדימו חזרה. לפני שאתם ניגשים תמתינו דקה שתיים ותראו אם הוא באמת זקוק לעזרתכם או שהוא פשוט עובר בין חלום לחלום ומיד הוא ישקע שוב בשינה עמוקה…
שיהיה לנו לילה טוב

עצמאות

תינוק זקוק לחום , אהבה, קרבה אך גם עצמאות . ולכן, ברגע שתינוקכם מסוגל מבחינה התפתחותית לעשות פעולות לבדו תאפשרו לו. לקראת גיל 4-5 חודשים שהוא לומד לאחוז בחפצים תלמדו אותו להחזיק את המוצץ לבד, את הבקבוק לבד, כשהוא עומד תלמדו אותו לרדת מעמידה לבדו, או להיעמד מישיבה, תדרבנו אותו לזחול, לעבור מכשולים ולהשתמש בגוף שלו בהנאה – ברגע שתלמדו אותו לעשות את הפעולות לבדו ולא תעשו עבורו תחושת התסכול שלו תפחת, הביטחון העצמי שלו יעלה והוא ידע להתנהל בעצמו ללא צורך בעזרתם בכל פעם מחדש. אתם תופתעו לגלות שברגע שמראים לו כיצד לעשות את הפעולה מספר פעמים ולא עושים עבורו- הוא לומד, מחייך אליכם ומאושר שהוא הצליח לבד.

חזרה לשגרה

סוף השבוע ברוב המשפחות מתאפיין ברבה שינויים, ביקורים אצל חברים, משפחה ומקומות חדשים ומופלאים. הילדים מאוד נהנים ולעתים הפרידה בבוקר של יום ראשון קשה יותר. מה נעשה על מנת להקל עליהם? נשתדל לחזור הביתה בשבת אחר הצהריים, נוריד קצת את סף הריגוש ונבלה זמן איכות רגוע יחד, נאכל ארוחת ערב משפחתית ונתחיל את טקס השינה מוקדם יותר על מנת שנוכל לשוחח על מה עשינו במהלך הסוף שבוע, מה מצפה לנו מחר בגן, אולי סיפור אחד נוסף או שיר משותף. כל זאת על מנת שילכו לישון בשעה שהם רגילים לה במהלך השבוע, ישנו טוב בלילה ויקומו רעננים לקראת השבוע החדש. ועל הדרך…. גם אנחנו נישן כמו שצריך, מה רע?
לילה טוב ושבוע מצוין לכולם!

054-7912444

תמיד אשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

בקרו בדף שלי

היחשפו לתכנים חדשים המפורסמים מידי שבוע

צור קשר

Paste your AdWords Remarketing code here