"שכחנו מה זה לישון לילה שלם, כל לילה וכל הלילה הוא מתעורר . אנחנו לא ישנים והולכים כמו זומבים לעבודה והוא עייף כל הזמן ועצבני. הגיע הזמן לשים לזה סוף! החלטנו שמחר פונים לעזרה מקצועית, אבל איזו עזרה? אנחנו מרגישים אבודים… "

השאלה הזו עולה לא מעט אצל הורים בכל הקשור לתחום השינה בגיל הרך. יש המון אפשרויות אבל איך יודעים מה הדבר הנכון עבורנו ולאן לפנות?

במסגרת עבודתי אני פועלת לקידום מדיניות השינה בגיל הרך. חקרתי את התחום לא מעט ואני מציעה להלן 10 תובנות שאספתי ששווה להכיר לפני שמחליטים האם כדאי לפנות לייעוץ, ואם כן לאילו גורמים לפנות. אומנם תובנות אלו מתייחסות לתחום השינה אך חלקן הרחב יוכל להתאם גם לייעוציים נוספות הקיימים בתחומים שונים בגיל הרך:

למה התינוק מתקשה בשינה והאם כדאי לפנות לייעוץ?

  1. מה הבסיס לקשיים? ברוב המקרים ( באמת כמעט כולם..) קשיי שינה הם התנהגותיים וניתן לפתור אותם על ידי התערבות נקודתית, קצרה וממוקדת. צר לי לאכזב אבל לרוב הקושי לא עובר מעצמו. נדרשת איזושהי התערבות הורית על מנת שהתינוק/פעוט ישן טוב יותר ביום ובלילה. ממחקרים אנו למדים כי 80% מתינוקות החווים קשיי שינה מעל גיל שנה יחוו אותם ברמה מסוימת גם מעל גיל 3, וכאן אנחנו נכנסים לתמונה על מנת שלא נקבע את הקושי. בנוסף, חשוב להבין כי ילדים שחווים קשיי שינה ומקיצים בלילה מספר פעמים לא נהנים להתעורר אלא מתקשים לחזור לישון וזקוקים לכלים על מנת לעשות זאת. יש מגוון מחקרים המצביעים על ההשלכות השליליות של התופעה וחשיבות הטיפול בה על מנת להקל על כלל המשפחה.
  2. לא בכל מחיר – לא כל תינוק שקם בלילה חווה קשיי שינה. תינוקות מקיצים כל הזמן אך ההבדל בין תינוק שקם לבין תינוק שחווה קשיי שינה היא ביכולת שלו לחזור לישון באופן עצמאי. במידה והמצב מתדרדר ואתם מרגישים שאתם רוצים לעשות שינוי, עצרו ובדקו יחד עד כמה אתם מעוניינים בשינוי והאם אתם מוכנים אליו. יש המון חומרים זמינים באינטרנט שניתן להיעזר בהם וללמוד, מצאו את הדרך שמתאימה לכם ההורים. במידה ותאמינו בדרך, תהיו החלטיים, ברורים ועקביים תוכלו לייצר שינוי גם לבד.
  3. מתי כדאי להתחיל ? ניתן ורצוי ללמוד על תהליכים פיזיולוגים והרגשיים המאפיינים את השינה עוד לפני הלידה, זאת כדי להתכונן מראש ולמנוע קשיי שינה. ניתן לעשות שינוי על ידי מודעות לתהליכים אלו בחודשים הראשונים לחיים ובכך לאפשר שינה טובה, בעיקר על ידי זיהוי סימני עייפות והשכבה במקום קבוע עם טקס קבוע. מחקרים מראים כי למידה של שינה עצמאית תתאפשר בצורה מטיבה החל מגיל 5-6 חודשים ממגוון סיבות ביניהן בשלות פיזיולוגית ורגשית.
  4. קשיי שינה כסימפטום – קשיי שינה לעיתים רבות הינם סימפטום של קושי רחב ומורכב יותר כגון קושי בנפרדות, חרדה, סמכות הורית, זוגיות ועוד. במידה וזה המצב נדרש מטפל או יועץ בעל ידע רחב יותר בהבנת תהליכים התנהגותיים, התפתחותיים ומשפחתיים מעבר לתהליך השינה עצמו על מנת לאבחן את הקושי ולטפל בו באופן ראוי.
  5. אני רוצה לעשות שינוי אבל לא מוכן לבכי… הורים רבים חוששים ומתקשים לשמוע את ילדיהם בוכים. אין הורה שנהנה לשמוע בכי אך זה חלק בלתי נפרד מההורות. על אף שהיינו שמחים לפתרון קסם בו התינוק ישן לילה שלם ללא התערבות מצידנו ובכי מצדו לצערי מצב זה לא קיים. תינוקות וילדים זקוקים ואוהבים שגרה. לרוב שינוי בשגרה, גם אם הוא מטיב יוביל לתסכול ובכי ברמה כזו או אחרת. חשוב תמיד לתת מענה לבכי וללמוד מהו המענה הנכון עבורכם. אל תתפתו לתהליכים בהם מבטיחים לכם הבטחות שווא שתינוקכם לא יבכה כלל כי לרוב זה לא יקרה וילדיכם יקבל את המסר כי אסור לו לחוות תסכול. זה טבעי ובלתי נמנע בתהליך הגדילה. ברגע שאתם תהיו רגועים ובטוחים הוא ירגיש בטוח והתהליך יהיה מהיר ואפקטיבי.

החלטתי לפנות ולקבל הכוונה, מה עליי לדעת?

  1. מי הם אנשי המקצוע בתחום? מי שיוכל לסייע בתחום השינה בגיל הרך הינם לרוב פסיכולוגים שעברו הכשרה בתחום, מדריכי הורים, יועצים למשפחה, נוירולוגים, רופאי התפתחות ויועצי שינה שעברו הכשרה ספציפית בתחום השינה.
  2. מי נמצא תחת פיקוח המדינה? בשונה ממקצועות הטיפול כגון עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה או הדרכת הורים, הכשרות יועצי השינה אינם מפוקחים על ידי המדינה. מכאן כי כל יועצת שינה יכולה לפתוח קורס הכשרה ליועצים עם גישה שפיתחה ללא צורך בידע קודם. מצב זה ייצר שוק פרוץ בתחום וכמות רבה של יועצי שינה עם הכשרה מינימלית. חשוב לדעת כי גננות, רופאי ילדים ואחיות טיפת חלב לרוב לא עוברים ולא נדרשים לעבור הכשרה בתחום השינה בגיל הרך, ולכן אין להם הסמכה לסייע בתחום. דבר זה לעיתים מוביל לאכזבה אצל הורים הנוטים להסתמך על גורמים אלו במצוקתם.
  3. איך זה עובד בפועל? בדרך כלל אנשי מקצוע שעברו הכשרה בתחום השינה כגון נוירולוגים ופסיכולוגים יתבססו על מחקרים רבים שנעשו בתחום. שיטת העבודה תהיה פגישה אחת נקודתית או סדרה קצרה של פגישות בהתאם לצורך. עלות התהליך היא בהתאם לעלות הפגישה. מנגד לרוב, שיטת העבודה של יועצות שינה יכללו פגישה פרונטלית ולאחר מכן ליווי צמוד במייל לטווח של בין חודש לחודשיים כאשר התשלום יהיה גלובאלי וגבוה יותר.
  4. האם יש החזר מהקופה? תחום ייעוץ השינה עדיין בחיתוליו ואין שום גוף ייעודי שדוחף על מנת לעשות שינוי ולייצר חקיקה ומדיניות בתחום. מכאן כי ברוב קופות החולים אין עדיין רשת של יועצות שינה אלא במקרים חריגים, ולכן גם אין החזר מהקופה או מביטוח פרטי בפניה ליועצות שינה.
  5. אז למי כדאי לפנות? פנו לאיש מקצוע המבין את התחום, כזה שיש לו ניסיון אך גם ידע תאורטי ומחקרי מתאים בגיל הרך כגון מטפל, יועץ או מדריך הורים שעבר הכשרה המפוקחת על ידי המדינה. וודאו כי ההכשרה שהוא עבר ערכה כמה שנים ולא רק כמה חודשים ספורים על מנת לרכוש את התעודה.

העומס היום מרגיש לעיתים כמשימה בלתי אפשרית. הורות, זוגיות, עבודה ומה עם עצמי? עם בעבר הורינו לא ישנו כמה שנים בתחילת ההורות, היום המחקרים הרבים והידע הרחב בתחום מראים שאין סיבה שכך יהיו הדברים. תינוקות יכולים לישון וזקוקים לשינה טובה במהלך היום והלילה מגיל צעיר. על מנת להגיע לשינוי המיוחל ולישון טוב יותר מצאו את הדרך שלכם לשינוי. במידה והחלטתם לפנות לעזרה, החשוב ביותר הוא שתעריכו את הגורם המסייע לכם ובדקו את הכימייה עם אותו גורם. אין סיבה להוציא סכומי עתק על השינוי, ישנם מגוון רחב של מטפלם ויועצים מוסמכים וטובים שיסייעו לכם בסכומים הגיוניים וראליים. ולבסוף, זכרו שהשינוי יתאפשר במידה ותאמינו בעצמם, ותסמכו על ילדיכם שהם מסוגלים לעשות שינוי שישפיע לטובה על כל בני הבית. זכרו כי שינה חשובה לא פחות מתזונה ואהבה והיא תלויה בעיקר בנו כהורים.

חן כץ – יועצת משפחתית להורות ושינה MA  בלימודי משפחה והדרכת הורים.

 

 

Paste your AdWords Remarketing code here app install | My Sitemap