חג החירות- האומנם?

החורף חלף, סוף סוף נגמרה תקופת המחלות, חג פורים גם מאחורינו, הקטנים חזרו לשגרה
ואנחנו נושמים לרווחה. זה נראה שאנחנו על הגל אך לא באמת…

חג הפסח ממש מעבר לפינה ואנחנו נדרשים שוב למצוא פתרונות יצירתיים לשעשע את הזאטוטים, לרתום את כל המשפחה לבייביסיטר פה ועזרה שם ובאופן כללי להישאב לחוסר בשגרה שתוציא אותם ואותנו מאיזון. בכדי שחג הפסח יראה לנו קצת יותר רגוע ומזמין להלן כמה דרכים שיעשו סדר בבלגאן ואולי אף יאפשרו צמיחה ובניה כיאה לשמות החג…

חג המצות –  פסח הגיע ואיתו גם שבוע שלם בו אוכלים בעיקר מצות. אומנם גיוון ויציאה מהשגרה זה דבר נהדר ומלמד ילדים להיפתח לשינויים וליהנות ממבחר אך עדיין, גם ביציאה מהשגרה צריך למצוא את הדרך לייצר שגרה חדשה ומוגדרת. ילדים בשגרה יודעים מה מצופה מהם ומה הדבר הבא שקורה בסדר היום וכך הם רגועים ושלווים ובעיקר פחות מתוחים. ברגע שהשגרה לא ידועה וכל רגע עושים דבר חדש הם מתעייפים מהר ולעיתים אף  חווים תסכול ובלבול רב. על מנת למנוע מצב זה דאגו מבעוד מועד להכין לו"ז מסודר בנוגע למה תעשו בכל יום בחופשת הפסח. תכנון מוקדם יאפשר לכם לעדכן את הקטנים כל ערב מה תעשו ביום למחרת, לתזכר אותם בבוקר ולאורך היום ובכך לאפשר להם להתכונן לקראת הבאות ולהוריד את המתח מהלא צפוי.  בנוסף, בכדי שילדים ייהנו כמו שצריך עליהם לישון כמו שצריך ולצבור כוחות. דאגו בסוף כל יום להיפרד מהיום, תזכרו יחד איתם מה עשיתם באותו היום ותשכיבו אותם לישון בשעה סבירה. כך תאפשרו להם באמת ליהנות מהחוויות שהחג צופן עבורם ולא להיות מתוסכלים רוב היום מעייפות. זכרו כי  גם שעת שינה פחות ממה שהם רגילים היא משמעותית עבורם ובאה לידי ביטוי ביום שלמחרת, ולכן נסו להימנע ממספר לילות קצרים ברצף. אין ספק שישנם ימים חריגים כגון ערב החג וחג שני אך בימים כאלו דאגו שהם ישנו טוב לאורך היום וקחו בחשבון שיום למחרת עלול להיות יום קצת פחות רגוע. כשאתם יושבים לתכנן את הפעילויות השונות זכרו כי ילדים לא זקוקים לאטרקציות גרנדיוזיות ומגוונות כל יום. גם הכנה משותפת של "מצייה", עוגת מצות או פעילות ביתית סביב נושאי החג יכולה להיות מהנה ומספקת.  אין צורך כל יום לנסות ולהמציא את הגלגל מחדש. ילדים לרוב אינם רגילים לחוות את שני ההורים שלהם יחד במהלך השבוע ולכן דווקא אם תקדישו תשומת לב אמיתית לכל אחד מהילדים בנפרד וכולם יחד כמשפחה אלו יודו לכם ויזכרו את החג כתקופה מיוחדת ומהנה באמת.

חג האביב וחג החרות– תקופה זו של השנה היא הזדמנות מצוינת לעשות שינויים ולהראות לילדינו האהובים כמה משתלם לפרוח ולהפוך לעצמאיים. לאורך הילדות ישנו מגוון של נקודות גמילה שונות שאנחנו כהורים מודעים להן אך נוטים להימנע מהם עד לרגע האחרון –  מעבר למיטת מעבר, גמילה ממוצץ, חיתולים, גמילה מבקבוק ועוד. אומנם תמיד יש לנו בלב את רצון להשאיר את ילדינו תינוקות רק עוד קצת אך בפועל זה לא משרת אותם ואותנו. כחלק מחובתנו ההורית אנחנו נדרשים לחזק, להעצים ולפתח אצלם את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי. הורים רבים מרגישים שהם צריכים להמתין למוכנות ו"זרימה" מצד הילדים, מה שאומר בעצם שמעבירים את האחריות אליהם ודורשים מהם לקחת את המושכות בידיים. ישנם ילדים שמראים נכונות ואומרים להורים שהם רוצים להיגמל אך לרוב זה לא קורה.ילדים תמיד יעדיפו להקל על עצמם גם אם בפועל זה לא נכון עבורם – וכאן אנחנו נכנסים. ברגע שיש מסוגלות נפשית או לחילופין אנחנו מרגישים שהתלות יותר מקשה מאשר מקלה יש לקחת פיקוד, להנחות אותם ולהראות להם את הדרך. ברגע שנהיה בטוחים בעצמנו ונדע כי אנחנו עושים את הדבר הנכון יהיה לנו קל יותר להעביר את המסר, להיות ברורים, אסרטיביים, עקביים וגם מכילים. היו שם עבור הילדים, הבינו את הקושי שלהם, תחבקו אך תהיו בטוחים שהם מסוגלים לעשות את השינוי ועליהם רק להתרגל למצב חדש. על מנת לא להעמיס הימנעו ממספר שינויים במקביל, עשו את הדברים בצורה חכמה והדרגתית.

שתי דרכים לגמילה נכונה

גמילה מבקבוק – מעל גיל שנה אין צורך באכילה לילית אלא אם יש בעיה רפואית המצריכה ארוחה נוספת. אכילה בלילה נובעת לרוב מהרגל, לא מעידה על צורך פיזיולוגי, פוגעת בשינה הרציפה  ועלולה לגרום לקשיי שינה לאורך זמן. בכדי שתינוק ישן שינה רציפה ואיכותית עליו ללמוד להירדם באופן עצמאי ללא עזרים ונוכחות הורית, אך גם ילד שרגיל להירדם לבד יתרגל בקלות להתעורר פעם או פעמיים בלילה לבקבוק/הנקה. הקימה היא למטרת מציצה ולכן גם שתייה של מים מבקבוק יכולה לגרום להם לקום. בכדי לגמול מאכילה זו חשוב לקבל החלטה מודעת שעושים שינוי ודבקים בשינוי. אם הפעוט רגיל לאכול הרבה בלילה תחילה נוריד כמויות בכדי לאפשר לקיבה שלו להתרגל.

ברגע שצמצמנו משמעותית כמויות נקבל החלטה מתי מתחילים, נכין מראש ונזכיר לאורך היום "אתה כבר גדול וילדים גדולים לא אוכלים יותר בלילה". הכנה מראש תורמת להם להבין מה מצופה מהם ולנו יותר קל לעמוד במה שהגדרנו והבטחנו. זכרו כי הגמילה לא פשוטה עבורם וחשוב לתת להם מענה במקום הבקבוק- להכיל אותם, לחבק, להרגיע , לשקף את הקושי שלהם – " אני יודע שאתה רוצה בקבוק אבל לא אוכלים יותר בלילה", אך ברגע שהחלטתם חשוב לדבוק בכך על מנת שתראו לו כי אתם סומכים עליו ויודעים שהוא מסוגל. במידה ותהיו עקביים, תוך כמה ימים הבקבוק יישכח והקטן יתרגל לסדר חדש ונכון יותר עבורו. אם תרגישו כי זה הזמן הנכון לוותר על בקבוקים באופן מוחלט הכינו את הילד לקראת השינוי, העצימו אותו והדגישו כמה משתלם להיות בוגר. לאחר יומיים של הכנה עשו טקס ותיפרדו מכל הבקבוקים. רדו יחד לפח ברחוב ותנו לו לזרוק את הבקבוקים בעצמו. חשוב לא להשאיר בקבוקים ספיירים בבית בכדי שלא תתפתו לתת לו בקבוק ברגע של קושי. הראו לו כמה אתם סומכים עליו ויודעים שהוא מסוגל להירגע ולישון גם בלי הבקבוק.

מיטת מעבר – לאורך השנתיים הראשונות של התינוק לאט לאט אנחנו מרחיבים את הגבול בו הוא ישן. תחילה הגבול מאוד מהודק ברחם, ולאחר מכן במנשא ובעריסה. לאחר כמה חודשים הוא עובר למיטת תינוק בה הגבול רחב יותר, הוא לומד לזחול וללכת ויכול להתרחק יותר מהוריו ולהסתדר בעצמו אך חוזר ברגע של צורך. כשמעבירים פעוט למיטת מעבר הוא נדרש לראשונה למצוא את הגבול בעצמו וזה דבר לא פשוט עבורו. על מנת שהמעבר יהיה חלק חשוב לזכור זאת ולתת לו את הזמן שלו להתרגל לשינוי הגדול. מתי נעביר למיטת מעבר? במקרה בו הילד מצליח לצאת מהמיטה לבדו או לא מאוחר מגיל 2.5 וזאת בדיוק עקב רצוננו להעצים אותו ולא להשאיר אותו תינוק.  לפני המעבר הכינו אותו והסבירו לו את השינוי. ספרו לגננת, לסבתא בנוכחותו וכך הוא ירגיש מועצם בידיעה שהוריו סומכים עליו להסתדר במיטה של גדולים. היו ברורים איתו, הגדירו לו מה החוקים של הבית וציינו בצורה מפורשת שעליו להישאר במיטה לאחר שמכבים את האור. ביום המיוחל, במידה והוא יוצא מהמיטה אל תנסו כל הזמן להחזיר אותו כי מהר מאוד הוא ירגיש שמדובר במשחק ויעשה זאת בכדי לשחק אתכם. ברגע שהוא יוצא מהחדר היכנסו אתם לחדר והמתנו לו שיחזור. היו בטוחים שאתם המרכז וברגע שאתם נכנסים לחדר הוא יכנס גם כן.  ניתן גם בימים הראשונים לשבת מעט לידו על כיסא וליצור עבורו את הגבול אך ברגע שתרגישו שהוא מוכן תתחילו לצאת באופן יזום. תחילה לכמה דקות ולאחר מספר ימים ברגע שתרגישו שזה הזמן תוכלו לצאת ולאפשר לו להירדם לבד. במידה ואתם חווים קושי ניתן גם לבחור יחד איתו חפץ/ משחק אחד איתו יוכל ללכת לישון ובכך למנוע את הרצון שלו לצאת ולשחק. במצבים של גמילה תמיד יכולים להיות שינויים ובדיקה מחודשת של גבולות. גם אם פתאום יש ערב אחד קשה יותר או לילה לבן נסו להימנע מלחזור אחורה, היו סבלניים וזכרו כי כל ילד הוא שונה ולכל ילד זמן למידה משלו. אפשרו גם לילד שלכם להסתגל למצב החדש.

חג הגאולה – בדומה לכל חג וחופשה גם חג הפסח נגמר ואיתו חוזרים לשגרה. בכדי למנוע מצב של קושי בחזרה נסו לייצר את השגרה לה הם רגילים יומיים לפני החזרה. דאגו להגיע אחר הצהריים הביתה, אכלו בשעה הקבועה, עשו טקס שינה נכון והשכיבו בשעה בה הם רגילים ללכת לישון. יום לפני החזרה לגן הזכירו להם בערב שמחר חוזרים לגן ואמא ואבא חוזרים לעבודה ותיזכרו יחד בכל הפעילויות שעשיתם בזמן החג. ההכנה מראש והחזרה המוקדמת לסדר היום תסייע להם לחזור בצורה חלקה ונעימה לשגרה לה הם רגילים ואוהבים. אומנם חופשת הפסח היא עוד יציאה משגרה שדורשת מאיתנו לא מעט ורוב הסיכויים שנחזור ממנה עייפים וסחוטים. הכנה מוקדמת, יצירת שגרה בזמן החופשה, הכנה נכונה מראש, הקדשת הזמן ליצירת שינויים חשובים וזמן משפחתי יכולים להפוך את החופשה לנעימה ורגועה יותר. זכרו כי לכל ילד יכולות אחרות, התחשבו בצרכים שלו בהתאם לאופיו ולגילו, דאגו לאפשר מספיק שעות שינה לאורך היום והימנעו מגירויים מוגזמים ולא נחוצים.  ברגע שתקפידו על ראיית הצרכים של כל הגורמים במשפחה  יהיו פחות חיכוכים והחוויה המשפחתית תהיה גדולה יותר. תיהנו ונתראה בחופשה הבאה…

054-7912444

תמיד אשמח לייעץ ולענות על כל שאלה

בקרו בדף שלי

היחשפו לתכנים חדשים המפורסמים מידי שבוע

צור קשר

Paste your AdWords Remarketing code here